Midweek tour van de MAC 13 tot 16 mei 2013.

Plaats gevonden op: 
maandag, 13 mei, 2013
Uitzetter(s): 
Jan Schut

Maandag om 7.30 uur moesten we vertrekken om op tijd in het Hotel Nöth, Morlesau in noord Beieren, te zijn. De 454 km ging over grotendeels binnenwegen en als verbindingsweg had onze navigator Jan Schut een aantal snelwegen uitgekozen. Binnendoor richting Winterswijk naar Vreden om in Lüdinghausen bij de McDonalds koffie te drinken. Daarna de grote A1 naar beneden richting Unna en dan de A44/A46 om bij Meschede de binnenwegen weer op te zoeken. Door het Sauerland om door Hessen bij het Hotel Nöth in Morlesau, nabij Hammelburg, om 16.30 uur aan te komen.

Dat gaat natuurlijk niet altijd zoals het moet. Soms wordt de motor na het tanken wat topzwaar. En een bermritje is niet bevorderlijk voor de achterband. Er blijkt een dikke steen in te zitten, en zoals altijd hebben we het “proppen setje” bij ons. Deze wordt er vakkundig ingezet en met het automatische pompje wordt de band opgepompt. De motoren worden in de schuur gezet mooi droog. En de bagage word naar de kamer gebracht. Voor de volgende dag gaan we eerst een bandenwissel regelen.

Er moet natuurlijk aan de traditie gewerkt worden  en de eerste mensen frissen zich op. Echter iedereen zit om 19.00 uur aan tafel om zich het diner te laten smaken, er wordt wat na gepraat over wat er die dag voorbij is gekomen. En als iedereen eraan toe is gaan we genieten van onze nachtrust. En hopen dat het weer morgen beter is. Vandaag bijna de hele weg een fijne motregen en om drie uur werd het droog.

Dinsdag ontbijt om 7.30 uur om om half negen te kunnen rijden. Eerst de bandenwissel, in Hammelburg, in record tijd. Echter gaan we de route rijden van dag 3 deze is iets korter 330 km. Brengt ons in een prachtig glooiend gebied ten zuid westen van ons nachtverblijf met vele lange bochten en hier en daar een paar haarspeld bochten. Koffiestop met een verstrooide motorrijder die niet betaald heeft. En tussen de middag de “strammer max'en” zijn niet aan te slepen! Met               's morgens 14 graden een beetje fris maar al snel komt de zon met een maximum van 19 graden mooi motorweer.

Komen om half zes bij de hotelier die ons de schuur alweer open doet.

Er zijn erbij die de motor nog beter wassen dan zich zelf. Zeven uur weer aan tafel. Nog wat natafelen en dat we bij het ontbijt wel graag een gekookt eitje lusten. Brengt de discussie wel opgang. En rond een uur of elf gaan we slapen om woensdag weer te kunnen en te mogen motorrijden.

Woensdag eerst weer ontbijt om half acht, met een gekookt ei , en om half negen vertrekken we. We staan allemaal klaar voor vertrek en starten de motor maar een van ons kan de motor niet starten. We overleggen dat wij dan wel gaan om de mooie dag niet voorbij te laten gaan. We hebben wat moeite om de route te vinden. Voor de navigatiegoeroes onder ons blijkt de start en finish vlag op hetzelfde punt te liggen. Dus de meeste hebben maar een paar meter om te rijden? Daarna rijden we de route tegen de klok in en geeft ook wat problemen. We besluiten om rechtstreeks naar de Wasserkuppe te rijden een voormalig uitkijk/radarpunt over voormalige DDR. Er staat nu een Meteorologisch weerstation. En er is een zweefvliegveld omdat de 950 meter hoogte erg goed van pas komt om een mooie start te maken. Hier drinken we koffie en discussiëren over het voormalige Oost-Duitsland hoe de industrie daar nu zoveel minder is dat er alles weg gaat?

We rijden nu richting de bedoelde route en volgen de beroemde paarse lijn. Echter door wat wegwerkzaamheden word het volgen van deze paarse lijn hier en daar een probleem. Wij zijn onze gastrijder kwijt, een telefoontje maar geen gehoor.  Dan is de conclusie hij rijdt! We besluiten om  half 4 dat we rechtstreeks naar het Hotel rijden. Scheelt een klein half uurtje. Als we bij ons nachtverblijf aankomen komt 5 minuten later ook de verloren rijder binnen. Hij had de route verder gevolgd. Ons pechgeval van vanmorgen had het probleem opgelost met de eigenaar van het Hotel. En had een eigen ritje gemaakt. Even wat napraten en aan de traditie werken. En ons toilet maken voor het avondeten. En dan blijkt het de laatste avond te zijn. En de fräulein vraagt of we 's avonds willen afrekenen dan heeft ze meer tijd. En wij nog wat centen!

Met 15 graden beginnen en met 20 graden eindigen is voor ons motorrijders geen slecht weer. En toch nog 382 km.

Donderdag weer op onze tijd het ontbijt en eigenlijk zo snel mogelijk vertrekken  om 470 km te overbruggen. We gaan de laatste bochten nog even testen. En dan over de snelweg snel weg.

Echter het weer lijkt niet zo goed we beginnen droog en na mate we dichterbij de stal komen begint het steeds harder te regenen na Münster begint het te hozen. De temperatuur is niet echt koud ongeveer 18 graden. Bij Steinfurt wordt afscheid van elkaar genomen en iedereen gaat daarna bij zijn eigen afslag richting huis.

We hebben weer genoten van het mooie landschap en vooral de mooie landelijke wegen met veel bochten. Jan bedankt.

Jan S, Henk E, Frits, Gerben, Marcel, Henk t D, Anton, Jan W en Dik.

 

 

 

 

Back to Top