De vereniging heeft zich tot doel gesteld; de motor- en autosport in het algemeen te bevorderen alsmede de belangen van de motorrijders en automobilisten in het algemeen en die van de leden in het bijzonder. Voor zover deze met de motor- en automobielsport verband houden te behartigen.
MAC de Holterberg tracht dit doel te bereiken door:
Het houden van clubtochten, toerritten in clubverband, het deelnemen met één of meer clubteams aan wedstrijden of ritten , uitgeschreven door andere motor- en /of automobielclubs, door de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging of andere landelijke of regionale verenigingen;
Het organiseren van evenementen op motor- en automobielgebied;
Samenwerking met andere motor- en /of automobielclubs;
Het doen houden van lezingen en causerieën op verkeers- en op motorisch gebied;
Alle ander wettige middelen , die het doel kunnen bevorderen.
Een breed scala van evenementen prijkt er jaarlijks op onze agenda.
Te denken valt aan de Enduro in combinatie met de off-roadrit, Motocross zowel als clubwedstrijden als ook als ONK wedstrijd onder auspiciën van de KNMV. Toertochten, zowel met de eigen als ook bij ander organisaties. Verder hebben we ook de nodige actieve leden welke op het gebied van klassieke auto’s , motoren dan wel bromfietsen het nodige organiseren. Om het plaatje compleet te maken kunnen de afdeling Catering en Verhuur niet onvermeld blijven.
Kortom; een omnivereniging op motor- en automobielgebied met voor ieder wat wils.
=Het was op 26 november 1945 dat een zevental Holtense motor enthousiasten in de ‘kleine zaal’ van dorps hotel Holterman bij elkaar kwamen en men, na wat heen en weer gepraat tot oprichting besloot van Motor Club de Holterberg. Nu 70 jaar late zetten we de namen van weleer nog eens graag voor u op en rijtje:
De eerste grote activiteit van de nog jonge club vond plaats op 5 mei 1947. In het kader van de bevrijdingsfeesten werd toen de Maple Leaf Sterrit georganiseerd met de finish bij de Zwarte Ruiter. De deelname aan die rit was groot, maar liefst 648 motorrijders. Voorafgaand aan deze rit werd er een motorterreinwedstrijd (motorcross) georganiseerd op en rond het Numendal. de publieke belangstelling voor deze wedstrijd was enorm groot. Het was de bedoeling om ieder jaar op 5 mei deze wedstrijd te organiseren, maar het bleef uiteindelijk bij deze enen wedstrijd.
De begin jaren’60 waren voor de club erg magere jaren. Door de sterk teruglopende verkoop van motoren was er weinig animo voor sterritten. Halverwege jaren ’60 ging het gelukkig beter. De eerste motorcrossen werden georganiseerd en vanaf 1970 werd de MAC geheel zelfstandig. Bij koninklijk Besluit van 27 mei 1969 werd MAC de Holterberg Koninklijk goed gekeurd.
Al vanaf het begin van haar bestaan is de MAC nauw betrokken geweest bij het organiseren van betrouwbaarheidsritten. De Overijsselrit, die in 1947 voor het eerst werd georganiseerd, ging door de hele provincie. Een deel van de route dat door Holten liep werd door leden van de MAC verzorgd. de eerste rit kende een route met een totale lengte van 440 kilometer. Na vele jaren werd de bekende rit uiteindelijk omgedoopt naar de voorjaarsrit. Deze werd alleen binnen de grenzen van d gemeente Holten verreden. Heden ten dage wordt de enduro nog steeds verreden in het eerste weekend van maart.
Ook de motorcross heeft een belangrijke plaats in de geschiedenis van de club. Op 5 mei van 1947 werd de eerste cross verreden op en om het Numendal. Helaas is het bij deze ene keer gebleven dat er op de Holterberg gecrosst werd. De diverse leden van de MAC bleven de jaren erna heel actief in de cross. In Holten werd pas in 1963 weer een cross wedstrijd gehouden. Met name de leden van de braderie commissie maakten deel uit van d organisatie.
Vanaf 1965 wordt er gecrosst op het circuit in de Beuseberg. Met zijn prachtige ligging is dit een van de mooiste banen van Nederland. Naast de baan op de zuurberg heeft de MAC ook de beschikking over een mooi trainingscircuit. Sinds 1984 kan er op de woensdagavond en zaterdagmiddag getraind worden aan de Imhofsweg. Hier ligt een circuit van ongeveer 1000 meter welke ook wordt gebruikt voor wedstrijden om het club kampioenschap.
Minstens net zo belangrijk is de autocross in de geschiedenis van de club. Het idee ontstond tijdens een kindervisite van Gerrit Jan en Nellie Stevens bij de geboorte van hun zoon Erwin. Het idee was om met oude auto’s een wedstrijd te organiseren. Het werd een daverend succes. Er is in de loop van de jaren het een en ander veranderd, maar er wordt nog steeds gecrost met oude auto’s.
Naast de diverse sportwedstrijden wordt er ook nog veel getoert binnen de vereniging. Zowel met nieuwe als oude motoren naar ook met brommers en auto’s. Zoals u kunt zien was en is de MAC en hele actieve vereniging waarmee we de toekomst zonnig tegemoet zien.
Voorzitter Vacature
Secretaris Wim Slijkhuis
Penningmeester Seino Voortman
Trekkertrek Hans Coster
Motocross Andre Vincent
Autocross Pieter Dorresteijn
Catering Rene Schoenmaker
Gerrit Nijland
Rinetta Luxwolda
Imhof Johan Klumpers
Motortour Anton Reilink
Klassieke Motoren Nico de Waard
Klassieke-Auto’s Wout van de Vegt
Klassiekerrace Gert Jan Krikkink
Trekkertrek Thijs Veneklaas Slots
Klassieke Bromfietsen Ronald Vincent
Autocross Pieter Dorrestein
Verhuur Erik Meilink / Albert Muller
Bestuur Wim Slijkhuis
Motorsport Ep Krikkink
Imhof Arthur Koenjer
Autocross Mark Boode
Motortour Dik Kappert
Klassieke-Motoren Derkjan Schoolen
Klassieke-Auto’s Carl Dissevelt
Eindredactie “Vacant”
Clubhuis ’t Stuurhuus | Beusebergerweg 37, 7451 NG Holten
Ledenadministratie Bertus Oplaat
Website Wim Paalman
Catering-kantine Rene Schoenmaker
Bankrelatie (algemeen) Rabobank Holten | rek.nr. NL18 RABO 0328 5294 19